DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 
MEBLARSTWO

Piotr Voelkel: Warto poszukać swojej drogi

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli

Autor: Katarzyna Orlikowska
Źródło: Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli
Data: 2015-02-25


O sukcesach i bolączkach polskiego meblarstwa, oddaniu sterów Grupy Vox synowi Witowi oraz planach zawodowych na przyszłość rozmawiamy z założycielem Grupy Vox Piotrem Voelkelem.

Klienci od wielu lat dobrze nas oceniają, przede wszystkim dlatego, że umiemy być liderem zmian, prekursorem nowych trendów. Kiedyś dotyczyło to estetyki mebli, dziś przede wszystkim staramy się tworzyć meble, jakich jeszcze nie było - mówi Piotr VoelkelKlienci od wielu lat dobrze nas oceniają, przede wszystkim dlatego, że umiemy być liderem zmian, prekursorem nowych trendów. Kiedyś dotyczyło to estetyki mebli, dziś przede wszystkim staramy się tworzyć meble, jakich jeszcze nie było - mówi Piotr VoelkelFot. OIGPM

Meble News: Czy istnieje jakaś jedna recepta na stworzenie tak znanej i szanowanej marki mebli jak Vox?

Piotr Voelkel: Jako Vox jesteśmy w początkowej fazie budowania marki globalnej. Dobrze odbiera nas rodzimy rynek i to jest niezbędny fundament szerszych planów. Pracujemy niestrudzenie nad nowymi produktami, które zadziwią świat i doskonalimy ich komunikację. Innowacyjne, wcześniej nieznane rozwiązania wymagają właśnie szczególnej uwagi w budowaniu klarownej i wspierającej sprzedaż komunikacji. Klienci od wielu lat dobrze nas oceniają, przede wszystkim dlatego, że umiemy być liderem zmian, prekursorem nowych trendów. Kiedyś dotyczyło to estetyki mebli, dziś przede wszystkim staramy się tworzyć meble, jakich jeszcze nie było. Wiemy, jak to robić dzięki wiedzy płynącej z badań potrzeb klienta i obserwacji zmian jego stylu życia. Chcemy sprostać nowym potrzebom użytkownika i ich marzeniom. To trudna i skomplikowana droga. Mało firm na świecie nią podąża. Wielu meblarzy nie rozumie, o czym mówimy. Na szczęście nasze produkty fascynują coraz więcej klientów w Polsce i za granicą. Tam też dobre sklepy meblowe oferują nam atrakcyjne miejsca ekspozycji kilku kolekcji mebli pod logo Vox.

Meble News: Co jest największym sukcesem, a co największym problemem polskiego meblarstwa?

P.V.: Największym sukcesem branży jest wielkość eksportu i w efekcie ilość miejsc pracy. Największą słabością branży są niskie ceny większości naszych wyrobów eksportowanych do wielu krajów. Nie napawa też dumą to, że do produkcji mebli w ogromnej większości wypadków wykorzystujemy maszyny produkowane w Niemczech,
Włoszech. Nie powstał konkurencyjny, nowoczesny polski przemysł maszyn do produkcji mebli. Podobnie jest z wieloma akcesoriami i materiałami do ich produkcji. W efekcie polskie są w meblach drewno i ciągle tania, prosta robocizna.

Meble News: W którym kierunku powinno iść polskie meblarstwo, aby utrzymać się w światowej czołówce producentów?

P.V.: Powinniśmy rozszerzyć rynki zbytu, wyjść poza Europę, a następnie stworzyć dla nich wspólną, dobrze zaprojektowaną kolekcję mebli. Oczywiście musimy także zbudować międzynarodową rozpoznawalną markę własną.

Meble News: Co by pan radził tym wielu polskim meblarzom narzekającym na złą koniunkturę i kryzys?

P.V.: Kłopoty, kryzys to najlepszy bodziec i często ostatni moment do mądrych zmian. Jest wiele dobrych wzorów firm, które się świetnie rozwijają i pokazują kierunek niezbędnych modyfikacji. Trzeba zadać sobie pytanie: czy chcę dalej tylko kopiować cudze rozwiązania i pomysły, iść za innymi wydeptaną mocno ścieżką, być w ogonie. Może lepiej warto poszukać swojej drogi, w czymś się wyspecjalizować i w efekcie być najlepszym.

Meble News: W czerwcu zeszłego roku przekazał pan stery Grupy Vox swojemu synowi. Czy to była łatwa decyzja, zwłaszcza jeżeli sukces firmy – tak jak pan – budowało się samemu od podstaw, i to latami?

P.V.: To nie jest łatwy proces. Wiem, ilu znajomych na tym poległo, zrujnowało relacje rodzinne lub zniszczyło firmę. W naszym wypadku jest bardzo dobrze, co nie oznacza, że było łatwo. Do tego należy się przygotować.
Myśmy to zrobili. Mamy własne świetne zaplecze. Concordia Design, firma prowadzona przez moją córkę Ewę wspiera procesy sukcesji. Pomaga też zmienić strategię firmy z niemodnej już „kopiuję cudze produkty” na strategię, która opiera sukces na własnych dobrze zaprojektowanych produktach. Firmy meblarskie także korzystają z jej usług. W Polsce często mylimy podglądanie cudzych wzorów i ich adaptowanie na potrzeby własnej fabryki z prawdziwym projektowaniem.

Meble News: Inwestuje pan w edukację: poznańskie School of Form, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej czy Concordia Design to pana inicjatywy. Skąd pomysł, aby zająć się taką działalnością?

P.V.: Kiedyś byłem właścicielem kilku gazet i rozgłośni radiowych, i na ich potrzeby założyłem Wyższą Szkołę Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa. Dziś w tej szkole bardzo praktycznie, we współpracy z najlepszymi firmami, kształcimy świetnych informatyków oraz grafików. Jest też wydział pedagogiki, który współpracuje z prowadzonymi w ramach WSNHiD szkołami podstawowymi, gimnazjami i liceami Da Vinci. Współpraca owocuje nowoczesnymi programami dla tych szkół oraz daje doświadczenie kadrze. Później zaangażowałem się w SWPS, najlepszą szkołę psychologów w Polsce, niezwykły zespół wybitnych naukowców prowadzących zaawansowane badania naukowe, z których mogę korzystać, chcąc poznać lepiej ludzi i ich czasami jeszcze nieodkryte potrzeby. Z kolei School of Form to nowoczesna szkoła projektantów, która powstała w części z myślą o własnych potrzebach, ale przede wszystkim z przekonania, że po latach pracy w biznesie rozumiem lepiej, jakich projektantów potrzebujemy w przemyśle. Sam szanuję artystów i wysoko cenię sztukę, ale projektant nie może myśleć jak artysta i nie może chcieć projektować tylko dzieł sztuki. Jego pasją musi być poznanie ludzi, ich sposobu życia, potrzeb, marzeń i dopiero z tą wiedzą może zacząć myśleć, jak temu sprostać. By ułatwić mu ten proces, uczymy go technologii, podstaw marketingu i biznesu. Udało mi się do budowy tej szkoły namówić wielu świetnych, robiących w świecie karierę polskich projektantów i mądrych wykładowców. Mam też wsparcie Lidewij Edelkoort i innych nauczycieli z Europy. Wierzę, że polski przemysł wiele zyska na współpracy z absolwentami SoF.

Meble News: Należy pan do grona 100 najbogatszych Polaków w Polsce. Czy znalezienie się na tej liście oznacza dla pana sukces?

P.V.: Wiele lat udawało mi się nie być na tych listach. To niepoważne i dla mnie zupełnie bez wartości. Moim sukcesem jest wielopokoleniowa rodzina, która dobrze z sobą współpracuje i lubi spędzać wolny czas, a ja mam dobre relacje z dziećmi i wnukami.

Meble News: Jakie są zawodowe plany Piotra Voelkela na kolejne lata?

P.V.: Chcę wspierać rozwój i unowocześnianie szkół. Może stworzę nową polską markę, która podbije świat? Ale to już w ramach klastra, którego siłą będą istniejące polskie fabryki i najbardziej utalentowani projektanci.
Chcę też kibicować mojemu synowi Witowi, cieszyć się jego sukcesami na trudnej drodze do globalizacji marki Vox. Pomagać Concordia Design, która wspiera rozwój polskiego przemysłu na trudnej, ale niezwykle potrzebnej drodze do innowacji i nowoczesności.

Meble News: Dziękuję za rozmowę.


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz