DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 
Meblarstwo

Krajowy rynek mebli rośnie wolniej niż eksport

Newseria

Autor:
Źródło: Newseria
Data: 2015-02-13


Polski rynek mebli rośnie znacznie wolniej niż eksport krajowych producentów z tej branży. W ubiegłym roku za granicę sprzedano aż o 14% więcej mebli, jednak w Polsce sprzedaż rosła znacznie wolniej. Szansa na wzrost jednak jest, bo Polacy coraz częściej wymieniają meble - średnio co 8 lat.

-Rynek krajowy rośnie w nieznacznym stopniu – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tadeusz Respondek, wiceprezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. -Zmienia się jednak podejście do mebli. Dawniej klienci traktowali je jako zakup na całe życie. Młode pokolenie już dzisiaj nie chce takich mebli.

 

Tę zmianę widać szczególnie w segmencie luksusowych mebli. Jak podkreśla Respondek, obecnie Polacy średnio co 8 lat chcą zmieniać elementy wyposażenia mieszkania. To trend podobny do tego, jaki panuje np. w branży motoryzacyjnej. Według Respondka ta skłonność może się jeszcze nasilać, co doprowadzi do jeszcze częstszej wymiany mebli.

Poza większą częstotliwością zakupu krajowy rynek pobudza też poprawa koniunktury gospodarczej w Polsce. Zgodnie z badaniami OIGPM już w 2013r. ponad 25% klientów deklarowało, że kupiło w tamtym roku nowe meble. Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa kupujących może przybywać.

-Zakładamy, że wzbogacanie się Polaków -mimo że potrafimy mocno na ten temat narzekać - następuje i będzie następowało - ocenia Respondek.

Z ubiegłorocznych badań TNS Polska na zlecenie Agata Meble wynika, że dwie trzecie Polaków deklaruje konieczność wymiany mebli w swoim mieszkaniu. Częściej są to osoby młode, do 29 lat, oraz kobiety. Ponad połowa przyznała, że zamierza zmienić wystrój wnętrz w najbliższym czasie, w związku z tym kupi też nowe meble. Przy wyborze najczęściej wskazywanym kryterium jest jakość, stosunek ceny do jakości oraz styl mebli. 

To jednak nie wystarcza, by napędzić rozwój sprzedaży na rynku krajowym. Jak przypomina Respondek, badania sprzed kilku lat pokazały, że Polacy są dziesięciokrotnie mniej skłonni niż Niemcy do wydawania pieniędzy na meble. O ile statystyczny Polak jest gotowy przeznaczyć na meble 40 euro, to przeciętny Niemiec - ok. 400 euro.

-Polska jako rynek wewnętrzny nie jest w stanie wchłonąć takiej ilości mebli, jaką produkuje polskie meblarstwo, dlatego jesteśmy skazani na eksport - podkreśla Respondek.

Obecnie niemal 90% produkcji polskiej branży meblarskiej trafia na eksport, głównie do Niemiec. W ubiegłym roku sprzedaż za granicę wzrosła średnio o 14%, a do Hiszpanii i Chin o nawet ponad 30% Wartość eksportu polskich mebli sięgnęła w zeszłym roku 8 mld euro. Polska jest czwartym największym eksporterem mebli na świecie i siódmym największym producentem.

 

***

Newseria: Jeśli byśmy spojrzeli na samą polską branżę odliczając to przenoszenie zakładów przez zachodnie firmy, czy możemy tu też mówić o wzroście, czy tutaj te dane już nie są takie optymistyczne?

Tadeusz Respondek: Też o wzroście, ale już na pewno ten procent, nie znam konkretnej cyfry, ale ten procent na pewno byłby niższy. Nie byłoby to 14% średnio. Tu trzeba też pamiętać, że rynek wewnętrzny w Polsce, bo my prawie 90% wytworzonych w Polsce mebli eksportujemy. Na rynku polskim badana chyba sprzed 3 lat jest to cyfra, skłonność do wydawania per capita było 40 euro, a w tym samym czasie rynek niemiecki miał tę zdolność 400 – dziesięciokrotnie większą. Rynek polski jako rynek wewnętrzny nie jest rynkiem, który jest w stanie wchłonąć tę ilość mebli, którą produkuje polskie meblarstwo. Jesteśmy skazani na eksport.

N: Czy rynek wewnętrzny rośnie, czy rynek, mówi Pan około 90%, czy to się utrzymuje?

TR: Rynek rośnie w nieznacznym stopniu, to tu trzeba powiedzieć wyraźnie. Zmienia się też kulturowo podejście do mebla. Ja z racji mojej wcześniejszej funkcji w meblarstwie jako prezes zarządu firmy Kler SA miałem do czynienia z meblami luksusowymi. I wtedy ta skłonność do zakupu badana wynikała z faktu trwałości. Przeciętny klient traktował, że te meble są na całe życie. Młode pokolenie już dzisiaj nie chce takich mebli. To jest tak jak w przemyśle samochodowym - też to widzimy. Zarówno producenci jak i konsumenci mówią: „chciałbym to zmienić” i ta skłonność do zmiany obecnie w Polsce - ona już jest poniżej 8 lat. Średnio badając w zakresie mebla droższego, czyli dla klienta z zasobną kieszenią on chce je w ciągu tych 8 lat zmienić.

N: Czyli można zakładać, że ten rynek wewnętrzny będzie rósł chociażby dlatego, że Polacy będą coraz częściej wymieniać po prostu meble.

TR: Z tego względu na pewno tak, i zakładamy, że wzbogacenie się Polaków mimo tego, że potrafimy mocno w tym zakresie narzekać następuje i będzie następowało. Jesteśmy skazani na to.

W ramach polskich rynków znaczenie marek polskich mebli jest już wysokie. Jeszcze do niedawna bardzo często ludzie krzyczeli Swarzędz. Dzisiaj pokolenie młode często już nawet nie wie, co to za producent był. Tam próba rewitalizacji tej marki jest, ale im dłużej będą z tym czekać, tym będzie gorzej. Czyli wypromowanie marki poszczególnych producentów, poprzez to powstaje marka krajowa i to dopiero funkcjonuje, wtedy się używa meble polskie.


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz